Over ons

De Vereniging Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland, is een samenwerking van 17 schoolbesturen. In totaal telt dit verband 90 scholen voor basisonderwijs waarvan 6 scholen voor gespecialiseerd onderwijs. De scholen die deelnemen aan het SWV tellen in totaal ongeveer 22.000 leerlingen.

Op deze pagina lees je over:

Waar staan we voor?

De ambitie van het samenwerkingsverband lees je hiernaast.

Doelstellingen

Dit leidt tot de onderstaande doelstellingen uit het ondersteuningsplan ‘Goed onderwijs maak je samen’.

  • Het ondersteunen en faciliteren van goed onderwijs op de scholen.
  • Goede samenwerking met de zorgpartners realiseren.
  • Voor iedere leerling in onze regio een plek die past bij zijn of haar onderwijsbehoeften.
  • Betrokkenen zelf passend laten arrangeren naar specifieke onderwijsvoorzieningen.
  • De ondersteuning van ouders realiseren zodat zij een gelijkwaardige stem hebben. Leerlingen betrekken bij hun eigen ontwikkeling.
  • De financiële beheersbaarheid en transparantie bewaken.
  • Een transparante en lerende organisatie zijn.

Passend onderwijs betekent voor ons samenwerkingsverband dat wij onderwijs aanbieden voor iedere leerling passend bij zijn of haar onderwijsbehoefte en mogelijkheden. Het is onze ambitie om al binnen het regulier basisonderwijs, en waar nodig in het speciaal (basis) onderwijs, een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod te creëren dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Adviesgroep

Naast de ondersteuningsplanraad maakt de directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband gebruik van de adviesgroep. De adviesgroep bestaat uit minimaal zeven leden en is een pluriforme groep. De adviesgroep bestaat uit een intern begeleider, directeuren (BaO en/of SBO), een beleidsmedewerker, een stafmedewerker onderwijs en een onderwijsconsulent van het samenwerkingsverband. De leden van de adviesgroep vertegenwoordigen gezamenlijk alle besturen uit het samenwerkingsverband. De directeur gebruikt de adviesgroep als klankbord voor belangrijke beslissingen.

De adviesgroep bestaat uit de volgende leden:

  • Mirelle Baak, intern begeleider TWijs
  • Maya Baas, directeur Ithaka
  • Saskia Bruschke, directeur Spaarnesant
  • Arjen Karelse, directeur TWijs
  • Elselies Kokkedee, intern begeleider WijWijzer
  • Jeanette Kemp, directeur WijWijzer
  • Willeke Heijkoop, onderwijsconsulent SWV
  • Audrey van Doornum, intern begeleider TWijs
  • Brenda Takens, intern begeleder Spaarnesant

De vereniging en de Algemene Vergadering (AV)

Het samenwerkingsverband heeft als bestuursvorm de Vereniging. De Vereniging heeft een eenhoofdig bestuur en een Algemene Vergadering (AV) als toezichthoudend orgaan. Alle aangesloten schoolbesturen worden door één afgevaardigde in de Algemene Vergadering vertegenwoordigd. In de Algemene Vergadering vindt op overeenstemming gericht overleg plaats, o.a. over het Ondersteuningsplan en de begroting. Indien noodzakelijk vindt er in de Algemene Vergadering besluitvorming bij gewone meerderheid van stemmen plaats (ieder lid heeft één stem). De taken en verantwoordelijkheden van de Algemene Vergadering zijn vastgelegd in de statuten van het SWV. De Algemene Vergadering heeft een onafhankelijk voorzitter die de overleggen leidt vanuit een neutrale positie.

Documenten:

Commissies AV

De Algemene Vergadering (AV) heeft een voortgangscommissie, dat de verantwoordelijkheid heeft voor de voorbereiding van het beleid van de Vereniging. Daarnaast verricht de commissie, met inachtneming van de statuten, alle taken die noodzakelijk zijn voor de dagelijkse voortgang van de activiteiten van de Vereniging. De commissie vergadert zo vaak als nodig is voor de functie die het bestuur dient uit te oefenen. De samenstelling van de voortgangscomissie wordt bepaald door de AV.

Naast de voortgangscommissie heeft de AV een kwaliteitscommissie en een remuneratiecommissie ingesteld. De voortgangscommissie en kwaliteitscommissie hebben een onafhankelijk voorzitter, Hester Minnema.

De commissies

  • Leden voortgangscommissie
    • Marlies Bos, WijWijzer
    • Kees Hoogvorst, Spaarnesant
    • Anna-Marieke van Kampen, Aloysius Stichting
    • Maren Parmentier, De Waterlelie
    • Jeroen Rijlaarsdam, TWijs
    • Marloes Speelman, Icarus
    • Marin van Wijnen, Ithaka
  • Leden kwaliteitscommissie
    • Cindy Fatels, onhankelijk
    • Chantal van Liefland, onafhankelijk
    • Jeroen Rijlaarsdam, TWijs
    • Marloes Speelman, Icarus
    • Igor Verettas, onafhankelijk
  • Leden remuneratiecommssie
    • Marlies Bos, WijWijzer
    • Kees Hoogvorst, Spaarnesant

Deelnemende besturen

    • Stichting Spaarnesant, Haarlem
    • Stichting WijWijzer scholen, Heemstede
    • Stichting TWijs, Haarlem
    • Stichting Algemeen Bijzonder Onderwijs in Heemstede, Heemstede
    • Stichting Vrije Scholen Ithaka, Haarlem
    • Stichting Muziekinstituut van de Kathedraal Sint Bavo, Haarlem
    • Stichting Basisschool Icarus Heemstede, Heemstede
    • Stichting Islamitische Scholen El-Amal, Amsterdam
    • Stichting Islamitisch Onderwijs Kennemerland, Haarlem
    • Stichting Sociocratische school ‘De School’, Zandvoort
    • Stichting KOPAD, de Josephschool, Bloemendaal
    • Stichting R.K. Onderwijs Aerdenhout, Aerdenhout
    • Bloemendaalse Schoolvereniging, Bloemendaal
    • De Haarlemse Montessorischool, Haarlem
    • Aloysius Stichting Onderwijs Jeugdzorg, Voorhout
    • Stichting Epilepsie Instellingen Nederland, De Waterlelie, Cruquius

Geschillen over Passend Onderwijs

Mediation, intern en extern

Het samenwerkingsverband kan mediation inzetten wanneer er een verschil van mening ontstaat over de te kiezen oplossing. Dit wordt opgezet in samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Het is mogelijk om een erkende mediator uit het eigen samenwerkingsverband bij een geschil te vragen, maar ook een onafhankelijke partij uit een ander samenwerkingsverband. Een derde mogelijkheid voor ouders en school is om gebruik te maken van de landelijke onderwijsconsulenten, die ook bemiddeling tussen ouders en school verzorgen. Het gaat bij mediation niet om ‘gelijk krijgen’ en ‘winnen’, zoals bij een juridische procedure of bij een geschillencommissie het geval is. De mediator spant zich in om ieders belangen zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. De mediator doet geen uitspraak over het geschil of conflict, maar begeleidt de betrokkenen in hun overleg en onderhandelingen.

Als ouders en school er toch niet samen uitkomen

Ouders kunnen altijd een klacht indienen bij het bestuur van de school. Wanneer de klacht een onderwerp van het samenwerkingsverband betreft, kunnen ouders en/of school het geschil ook voorleggen aan de landelijke geschillencommissie passend onderwijs waarbij het samenwerkingsverband is aangesloten. De commissie hoort partijen, toetst of het besluit en/of de handeling in redelijkheid en na afweging van de betrokken belangen genomen en/of uitgevoerd kon worden en doet een voor alle partijen bindende uitspraak. Daarnaast bestaat er altijd de mogelijkheid om het geschil voor te leggen aan de rechter of de commissie gelijke behandeling, zie daarvoor de website onderwijsgeschillen.nl.

 

Ondersteuningsplanraad (OPR)

De ondersteuningsplanraad bestaat uit personeelsleden en ouders van leerlingen van scholen die zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband. De leden van de ondersteuningsplanraad worden afgevaardigd door de leden van de afzonderlijke medezeggenschapsraden en wel zo dat het aantal leden, gekozen uit het personeel onderscheidenlijk uit ouders, elk de helft van het aantal leden van de raad bedraagt. In ons samenwerkingsverband is gekozen voor een ondersteuningsplanraad van acht leden. De acht leden worden gekozen uit vier samengestelde groepen van besturen. De groepen zijn zo gekozen dat de besturen (< 1200 leerlingen) en het gespecialiseerd onderwijs uitdrukkelijk zijn vertegenwoordigd in de ondersteuningsplanraad.

Data OPR-vergaderingen schooljaar 2025-2026
  • 17 september 2025
  • 19 november 2025
  • 18 maart 2026
  • 20 mei 2026
  • 23 juni 2026

Informatie vanuit de OPR 
Voor het schooljaar 2025-2026 zijn we nog op zoek naar nieuwe leden voor de OPR. Wilt u meer weten? Lees de wervingsbrief!
Lees ook de blog van scheidend voorzitter: Paul Weel.

Neem voor meer informatie contact op via opr@po-zk.nl

Notulen en documenten

Ondersteuningsplan en evaluaties

In het Ondersteuningsplan 2025-2029 staan de afspraken die scholen in onze regio hebben gemaakt in afstemming met de gemeenten en het voortgezet onderwijs. Het ondersteuningsplan wordt jaarlijks herzien.

Externe evaluatie

Interne evaluatie

Scroll naar boven