Wat kun je doen voor een leerling met een lichamelijke beperking en/of epilepsie?

Wie kan mij ondersteunen bij de begeleiding van een leerling met epilepsie?

De ambulante begeleiders van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie -LWOE-, ondersteunen bij hulpvragen over een leerling met een lichamelijke beperking en/of epilepsie.

Met welke hulpvragen kunnen wij ondersteunen?

  • het begeleiden van een leerling met epilepsie die niet de verwachte onderwijsresultaten behaalt.
  • het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met epilepsie.
  • het verkennen van mogelijkheden en kansen voor een leerling met epilepsie binnen de klas of school.
  • het afstemmen van het onderwijsaanbod op de behoeften van een leerling met epilepsie of een andere medische aandoening.
  • het vinden van gespecialiseerde begeleiding voor leerlingen met epilepsie in het onderwijs.
  • het aanpassen van de leeromgeving voor leerlingen met een lichamelijke of medische beperking.
  • het omgaan met leer- en ontwikkelingsproblemen bij (zeer) moeilijk lerende kinderen (ZMLK).
  • het in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van leerlingen met neurologische aandoeningen.
  • het opstellen van een doelgerichte onderwijsaanpak in samenwerking met ouders en professionals.
  • het vormgeven van samenwerking tussen school, ouders en zorgprofessionals.
  • het organiseren van ondersteuning binnen het regulier en  gespecialiseerd onderwijs.

Laat het ons weten als je ondersteuning zoekt bij één of meerdere van deze vragen. We denken graag met de scholen mee.

 

Met welke hulpvraag bel je ons?

Je kunt contact met ons opnemen met vragen over:

  • Het in kaart brengen van de onderwijsbehoeften
  • Het opstellen van ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s)
  • Het ontwerpen van individuele leerroutes, overstap naar ZML-leerlijnen
  • Totale communicatie (TC) en de bijbehorende leerkrachtvaardigheden
  • Het bieden van structuur op het gebied van tijd, activiteit, communicatie en ruimte (inrichten van een individuele werkplek, gebruik time timer ed.)
  • Het visualiseren van tijd, activiteit, afspraken en routines
  • Toetsen zonder pen (ZML-toetsen van Cito op het gebied van mondelinge taal, rekenhandelingen, meten, wegen, tijd en geld)
  • Inzet aangepast materiaal om in kleine stapjes met veel herhaling te kunnen werken (tot en met groep 4)
  • Meedenken bij de aanmelding van een leerling/kleuter met het syndroom van Down. Wij organiseren tevens intervisiebijeenkomsten voor leerkrachten en IB-ers van basisscholen met een leerling met het syndroom van Down. Je kan op elk gewenst moment aansluiten.

 

Onze expertise ligt op het gebied van leerlingen die volledig of op bepaalde leergebieden onder de leerlijn 0.5 functioneren en/of een vorm van autisme hebben, het syndroom van Down of een ander syndroom hebben. Wij verzorgen voor deze leerlingen een veilige, overzichtelijk en gestructureerde omgeving met het accent op handelend leren met concrete materialen in kleine groepen.

Ons hele team staat voor je klaar. Al onze ambulante begeleiders staan wekelijks voor de groep en de tips en adviezen komen dus rechtstreeks uit de praktijk.

↑ Scroll naar boven