Hoe stem je het onderwijs goed af op zeer moeilijk lerende kinderen?

Op welke manier kunnen onze experts jouw school daarbij ondersteunen?

De ambulante begeleiders van de Van Voorthuijsenschool staan wekelijks voor de groep; tips en adviezen komen dus rechtstreeks uit de praktijk. Wij denken graag met je mee over het afstemmen van je onderwijs op de specifieke behoeften van zeer moeilijk lerende kinderen. Of het nu gaat om ontwikkelingsperspectieven, individuele leerroutes, communicatieondersteuning of aangepaste materialen, wij bieden praktische, direct toepasbare begeleiding vanuit de dagelijkse praktijk.

Met welke hulpvragen kunnen wij ondersteunen?

  • Het in kaart brengen van de onderwijsbehoeften
  • Het opstellen van ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s)
  • Het ontwerpen van individuele leerroutes, overstap naar ZML-leerlijnen
  • Totale communicatie (TC) en de bijbehorende leerkrachtvaardigheden
  • Het bieden van structuur op het gebied van tijd, activiteit, communicatie en ruimte (inrichten van een individuele werkplek, gebruik time timer ed.)
  • Het visualiseren van tijd, activiteit, afspraken en routines
  • Toetsen zonder pen (ZML-toetsen van Cito op het gebied van mondelinge taal, rekenhandelingen, meten, wegen, tijd en geld)
  • Inzet aangepast materiaal om in kleine stapjes met veel herhaling te kunnen werken (tot en met groep 4)
  • Meedenken bij de aanmelding van een leerling/kleuter met het syndroom van Down. Wij organiseren tevens intervisiebijeenkomsten voor leerkrachten en IB-ers van basisscholen met een leerling met het syndroom van Down. Je kan op elk gewenst moment aansluiten.

Onze expertise ligt op het gebied van leerlingen die volledig of op bepaalde leergebieden onder de leerlijn 0.5 functioneren en/of een vorm van autisme hebben, het syndroom van Down of een ander syndroom hebben. Wij verzorgen voor deze leerlingen een veilige, overzichtelijk en gestructureerde omgeving met het accent op handelend leren met concrete materialen in kleine groepen.

↑ Scroll naar boven